Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2023

Μικρή Φιλοκαλία. Ιστορίες από το Γεροντικό: Για την Προσευχή.

                                     


                                      Αββάς Αγάθων

ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΑΝ πάλι οι αδελφοί:

– Αββά, ποια αρετή έχει τον περισσότερο κόπο;

Εκείνος τους λέει:

– Συγχωρήστε με, νομίζω πως τίποτα δεν είναι πιο δύσκολο από την προσευχή. Γιατί πάντοτε, όταν θέλει να προσευχηθεί ο άνθρωπος, οι εχθροί θέλουν να τον σταματήσουν· επειδή ξέρουν πως τίποτα δεν μπορεί να τους εμποδίσει, παρά μόνο η προσευχή στον ΘεόΚαι ακόμα, οποιαδήποτε άσκηση κι αν ακολουθήσει κανείς, αν την αντέξει με υπομονή στο τέλος αναπαύεται· η προσευχή όμως χρειάζεται αγώνες ως την τελευταία αναπνοή. [Γεροντικόν, θ΄]


Αββάς Ποιμένας

ΕΠΙΣΚΕΦΘΗΚΑΝ κάποιοι γέροντες τον αββά Ποιμένα και του είπαν:

– Αν δούμε τους αδελφούς να νυστάζουν στη σύναξη, νομίζεις ότι πρέπει να τους ξυπνήσουμε για να προσέχουν στην αγρυπνία;

Κι εκείνος τους λέει:

– Εγώ πάντως αν δω έναν αδελφό να νυστάζει, θα βάλω το κεφάλι του στα γόνατα μου να τον ξεκουράσω. [Γεροντικόν, Ϟβ΄]

Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός

ΘΕΛΕΙΣ να με αναπαύσεις μέσα στη γνώση Σου; Δεν αντιλέγω· θέλεις πάλι να με αφήνεις σε πειρασμούς για να με ταπεινώσεις; Το ίδιο σ’ ακολουθώ· δεν έχω τίποτα να κάνω χωρίς εσένα. Χωρίς εσένα δεν θα γεννιόμουν απ’ το μηδέν, ούτε μπορώ να ζήσω ή να σωθώ. Ότι θέλεις κάνε το πλάσμα σου. Πιστεύω ότι αγαθός καθώς είσαι, αγαθά μου φυλάς ακόμα κι αν για το συμφέρον μου δεν τα γνωρίζω· αλλά και δεν είμαι άξιος να τα μάθω ούτε ζητάω να τα μάθω για να ησυχάσω· ίσως δεν με συμφέρει. Ούτε τολμώ να ζητήσω να με αναπαύσεις από κάποιο πόλεμο, αν και είμαι αδύναμος και όλα με καταπονούν, γιατί δεν ξέρω ποιο είναι το συμφέρον μου. Εσύ γνωρίζεις τα πάντα· [Ἰωάνν. 21,17] κάνε όπως γνωρίζεις· μόνο να μην αστοχήσω, ότι κι αν γίνει, αλλά κι αν θέλω κι αν δεν θέλω σώσε μεΚι αυτό αν το θέλεις. Δικό μου θέλημα δεν έχω· στέκομαι μπροστά σου σαν άψυχος· την ψυχή μου ακουμπώ στα άγια χέρια Σου [Πρβλ. Ψαλμ. 30,6] σ’ αυτή τη ζωή και τη μελλοντική.,,, 



Δεν υπάρχουν σχόλια :