Κυριακή, 8 Νοεμβρίου 2015

Ο Δεσπότης Θεός μας δίδαξε πώς να παλεύουμε με τα πνεύματα της πονηρίας

  Λόγος  που  ωφελεί  την  ψυχή  και  σώζει  

Μικρή Φιλοκαλία


(Κεφάλαια 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18,  από  τα 203 συνολικά)


                                                     Οσίου Ησυχίου του Πρεσβυτέρου

12.  Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ  μας που είναι και σαρκωμένος Θεός, τοποθέτησε μπροστά μας ως τύπο και υπόδειγμα κάθε αρετής του ανθρώπινου γένους και ως ανάκληση από την παλιά (την προπατορική) πτώση σαν σε ζωγραφιά τον γεμάτον (με) κάθε είδους αρετή ένσαρκο βίο του. Μαζί με όλα τα καλά που μας υπέδειξε, όταν μετά το βάπτισμα ανέβηκε στην έρημο είναι και ετούτο:
Ότι άρχισε τη νοητή πάλη με τον διάβολο που ήρθε κοντά του με νηστεία. Με τον τρόπο αυτόν της νίκης δίδαξε και εμάς τους άχρηστους ο Δεσπότης πώς να παλεύουμε με τα πνεύματα της πονηρίας δηλαδή:
με ταπείνωση, 
νηστεία, 
προσευχή και 
νήψη. 
Και το έκανε αυτό εκείνος που δεν έχει ανάγκη τέτοιων μέσων γιατί είναι Θεός και Θεός των θεών.

13. ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΣΤΑΣΩ  να σου επισημάνω με γλώσσα απλή και απέριττη πόσοι τρόποι νήψεως υπάρχουν κατά την αντίληψή μου που μπορούν να καθαρίζουν τον νου από λογισμούς μολυσμένους από πάθη. Δεν νόμισα σωστό να αποκρύψω στον καιρό του πολέμου που περνούμε την ωφέλεια δια μέσου των λέξεων και μάλιστα για τους πιο απλούς. Και όπως λέει η σχετική αποστολική προτροπή να πω κι  εγώ " συ δε, τέκνον Τιμόθεε πρόσεχε τη αναγνώσει"(παιδί μου, Τιμόθεε, πρόσεχε αυτά που διαβάζεις).

14. ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΗΨΕΩΣ λοιπόν είναι η συχνή επισκόπηση, η παρακολούθηση της φαντασίας, με άλλα λόγια το να προσέχει κανένας την προσβολή, γιατί δεν μπορεί ο σατανάς να δημιουργεί χωρίς τη φαντασία λογισμούς και να τους παρουσιάζει παραπλανητικά στον νου για να τον απατήση.

15. ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΗΨΕΩΣ είναι να έχουμε την καρδιά πάντοτε απόλυτα σιωπηλή, ήσυχη από κάθε λογισμό και να προσευχόμαστε.  

 16ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΗΨΕΩΣ"   είναι να παρακαλούμε συνεχώς και με ταπείνωση τον Κύριο Ιησού Χριστό να μας βοηθήσει.

17. ΕΝΑΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΡΟΠΟΣ είναι να έχουμε αδιάκοπα στην ψυχή μας τη μνήμη του θανάτου.

18. ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ  εργασίας αγαπητέ μου, εμποδίζουν τις πονηρές σκέψεις και έννοιες σαν θυρωροί. Το νάχουμε δε το πνεύμα μας στον ουρανό και να θεωρούμε τιποτένια τη γη, πράγμα που μαζί με τα άλλα είναι δραστικό μέσο όταν μας δώσει ο Θεός λόγο, θα το εκθέσω εκτενέτερα σε άλλη μεριά της πραγματείας μου.
----------------------------
Μικρή Φιλοκαλία
Αρχιμ. Ευσεβίου
Έκδοση Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος

                                                               *****
Νοηματική προσέγγιση του έργου στην καθομιλουμένη με επεξηγηματικά σχόλια:  

Δεν είναι κάποια καινούρια πνευματική  μέθοδος αυτή που προτείνει ο όσιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος για τη σωτηρία της ψυχής μας αλλά ο απλός και απέριττος τρόπος που διατυπώνει τον λόγο του μας καθιστά ξεκάθαρο ότι η πάλη με τα πονηρά πνεύματα χρειάζεται τέσσερα αναγκαία πολεμοφόδια:
ταπείνωση,
προσευχή  
νήψη και
νηστεία.
Ειδικά τονίζει πως με το τελευταίο όπλο της νηστείας οπλίστηκε ο Χριστός στην έρημο για να αντιμετωπίσει τον πονηρό. Δεν έφαγε ως γνωστόν για σαράντα ημέρες.  Αυτό το καλό παράδειγμα που μας έδωσε, μας παρακινεί να πάρουμε πολύ πιο σοβαρά το θέμα της νηστείας όχι μόνο καταναλώνοντας νηστίσιμα τρόφιμα και αποφεύγοντας τα αρτύσιμα αλλά περιορίζοντας τις ποσότητες και τα είδη των φαγητών που καταναλώνουμε. Ο όσιος Πορφύριος για παράδειγμα για λόγους εγκράτειας έτρωγε συνεχώς επί πολλές ημέρες το ίδιο φαγητό μέχρι που να το "σιχαθεί".  Διότι "παχεία γαστήρ λεπτόν ου τίκτει νόον" (η παραχορτασμένη και γεμάτη κοιλιά  δεν επιτρέπει στον άνθρωπο να κάμει  λεπτή πνευματική εργασία) σύμφωνα με τον αρχαίο Έλληνα γιατρό, Κλαύδιο Γαληνό.

Ο όσιος Ησύχιος ο Πρεσβύτερος παραθέτει στη συνέχεια τέσσερις τρόπους που μπορούν να καθαρίσουν τον νου από τους ακάθαρτους λογισμούς και από τα πάθη μας:
  1. Επισκόπηση-παρακολούθηση της φαντασίας και προσοχή της προσβολής. Γιατί ο σατανάς με τη φαντασία μπορεί να δημιουργεί πονηρούς λογισμούς και να εξαπατά τον νου μας.
  2. Καρδιά απόλυτα σιωπηλή, ήσυχη από κάθε λογισμό και ΠΡΟΣΕΥΧΗ.
  3. Συνεχής παράκληση με ταπείνωση στον Ιησού για να μας βοηθήσει.
  4. Αδιάκοπη μνήμη θανάτου.
Όλα τα ανωτέρω εμποδίζουν τις πονηρές σκέψεις σαν θυρωροί και επιτρέπουν στη χάρη του Αγίου Πνεύματος να κατοικήσει στην καρδιά του πνευματικά εργαζόμενου χριστιανού.

........................................................................................................                                 ...

Ν η σ τ ε ί α 

ιεροκήρυκος Δημ. Παναγόπουλου