Παρασκευή, 5 Μαΐου 2017

Άγ. Ιγν. Μπριαντσανίνωφ: "Το άγγιγμα του πονηρού ξεσηκώνει τα σαρκικά πάθη και προκαλεί αρρώστιες στις οποίες δεν επενεργούν οι συνηθισμένες ανθρώπινες θεραπείες"



"Όταν το πνεύμα του ανθρώπου αρχίσει να καθαρίζεται με τη χάρη του Θεού τότε μεταβαίνει σταδιακά από τη τη γνώση των πνευμάτων στη θέασή τους. Αυτή η θέασή τους - η θεωρία δηλαδή- είναι χάρισμα του Αγίου Πνεύματος. Για τον νου και την καρδιά όσων έχουν καθαρθεί και ανακαινιστεί είναι μια φυσιολογική όραση, όπως είναι η όραση των αισθητών πραγμάτων για τα σωματικά μάτια...

Τα πονηρά πνεύματα τα αντιλαμβάνεται η καρδιά. Ο νους δεν είναι επαρκής γι΄αυτό καθώς δεν μπορεί μόνος του να ξεχωρίσει την αλήθεια από το αληθοφανές ψέμα. Η πνευματική διάκριση βασίζεται στην πνευματική αίσθηση... 

Οι δύο μαθητές, ο Λουκάς και ο Κλεόπας, όταν συνομιλούσαν με τον Αναστημένο Χριστό ούτε με τα σωματικά τους μάτια τον αναγνώρισαν ούτε με τον νου τους τον αντιλήφθηκαν. Η καρδιά τους, τούς βεβαίωσε πως ήταν Εκείνος: "Δεν φλεγόταν η καρδιά μας μέσα μας καθώς μας μιλούσε στον δρόμο και μας ερμήνευε τις Γραφές;";

Η καρδιά λοιπόν που μαρτυρεί με βεβαιότητα για τον Κύριο μαρτυρεί με βεβαιότητα και για τα πνεύματα αλλά και τα εξετάζει για να διαπιστώσει αν προέρχονται από τον Θεό ή από το βασίλειο του σκότους και του μίσους.

Ικανή για τέτοια μαρτυρία είναι μόνο η καρδιά που καθαρίστηκε με τη μετάνοια και ανακαινίστηκε από το Άγιο Πνεύμα. Απεναντίας η καρδιά που παραμένει υποταγμένη στα πάθη και τους δαίμονες δεν μπορεί να δώσει παρά τη μαρτυρία του ψεύδους. Γι΄αυτό και ο όσιος Βαρσανούφιος ο Μέγας είπε το ακόλουθο σε έναν μοναχό που τον ρώτησε πώς να ξεχωρίζει ποιος λογισμός προέρχεται από τον Θεό και ποιος από τους δαίμονες:

"Αυτό που ζητάς αδελφέ ανήκει στα υψηλά πνευματικά μέτρα. Γιατί αν δεν καθαριστεί ο εσωτερικός οφθαλμός (της ψυχής) με πολλά θεραπευτικά μέσα (της Εκκλησίας μας) δεν μπορεί να ξεκολλήσει απ΄τα αγκάθια και τα τριβόλια και να τρυγήσει το σταφύλι που δίνει στην καρδιά δύναμη και ευφροσύνη. 

Αν δεν φτάσει ο άνθρωπος σε αυτό το μέτρο δεν έχει τη δυνατότητα να ξεχωρίζει τους λογισμούς. Έτσι κάποτε θα χλευαστεί από τους δαίμονες και θα πλανηθεί πιστεύοντας σε όσα αυτοί του λένε. Γιατί μετασχηματίζουν τα πράγματα όπως θέλουν και μάλιστα σε αυτούς που δεν γνωρίζουν καλά τα τεχνάσματά τους.

Οι λογισμοί που προέρχονται από τους δαίμονες πρώτα πρώτα είναι γεμάτοι από ταραχή και λύπη κι έπειτα σέρνουν κρυφά κι ανεπαίσθητα προς τα πίσω. Οι δαίμονες έρχονται ντυμένοι σαν πρόβατα δηλαδή υποβάλουν λογισμούς αρετής ενώ από μέσα τους είναι λύκοι αρπακτικοί. Με άλλα λόγια με τους λογισμούς που φαίνονται καλοί ενώ είναι κακοί εξαπατούν τις καρδιές των απλοϊκών. 

Το φως των δαιμόνων αποδεικνύεται εκ των υστέρων σκοτάδι. Αν λοιπόν, όταν ακούς ή σκέπτεσαι ή βλέπεις κάτι διαπιστώσεις ότι η καρδιά σου ταράζεται, έστω λίγο, αυτό προέρχεται από τους δαίμονες.

"Μαθε αδελφέ μου ότι κάθε λογισμός του οποίου δεν προηγείται η γαλήνη της ταπεινώσεως  δεν προέρχεται από τον Θεό αλλά ολοφάνερα από τα αριστερά. Γιατί ο Κύριός μας έρχεται πάντοτε με γαλήνη, ενώ όλα όσα κάνει ο αντίδικος έρχονται με ταραχή και ακαταστασία. 

Οι δαίμονες κι αν εμφανίζονται ντυμένοι σαν πρόβατα από την ταραχή που τους συνοδεύει φανερώνονται ότι μέσα τους είναι λύκοι αρπακτικοί. Από τους καρπούς τους θα τους καταλάβετε είπε ο Κύριος. Μακάρι να δώσει ο Θεός σε όλους μας σύνεση ώστε να μην πλανηθούμε από τη φαινομενική τους καλοσύνη.

 Σελ. 93-94
---------------------------------------------
Από το βιβλίο 
ΑΓΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ
ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ
                      *
ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
ΙΜ. ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΙΚΗΣ 2014