Τετάρτη, 22 Ιουνίου 2016

Η δυστυχισμένη ψυχή που αφέθηκε στα πάθη της κινδυνεύει να καταλήξει στην τρέλα



"Τα πάθη γεννούν στην ψυχή κάθε 
είδους ταραχές, συγχύσεις και διασπάσεις.

JEAN CLAUDE LARCHET

Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ

Γράφει ο Άγιος Γρηγόριος ο Μέγας ότι μόλις έστω και ένα πάθος καταφέρει να διαταράξει την ησυχία και την τάξη της ψυχής, υπάρχει ασφαλώς κάποιο άλλο, το οποίο προετοιμάζεται να προκαλέσει βλάβες και ζημιές.

Και είναι απόλυτα ορθό ότι η Αγία Γραφή λέγει (Ιώβ 35,25) πώς όταν τα κυριότερα κακά εγκατασταθούν στην προσβεβλημένη ψυχή, τότε το αναρίθμητο πλήθος και ο όχλος αυτών που τα ακολουθούν παρασύρουν την ψυχή σε κάθε είδος μανίας και της προξενούν ταραχή και αναστάτωση εξαιτίας μιας οχλοβοής, την οποία είναι δυνατόν να χαρακτηρίσουμε ως ζωώδη

Και προσθέτει ο Άγιος Γρηγόριος ότι η δυστυχισμένη ψυχή αφέθηκε να στρεβλωθεί - και δεν είναι η πρώτη φορά - από τα κυριότερα κακά που πολλαπλασιάζονται και μετά να καταλήξει στην τρέλαΕρημώνεται δε (η ψυχή) και λεηλατείται με κτηνώδη αγριότητα.

Τα πάθη λοιπόν προκαλούν στην ψυχή κατάσταση πόνου και οδύνης ανάλογη αυτής που είναι δυνατόν να δημιουργούν οι φυσικές ασθένειες στο σώμα.

Γράφει σχετικά ο Άγιος Δωρόθεος Γάζης:"Εάν  βρεθεί κάποιος με σώμα νοσηρό (καχεκτικό, ασθενικό) η καχεξία αυτή δεν είναι που τον καίει και τον ταράζει και θλίβει τη ζωή του;

Έτσι και η εμπαθής ψυχή. Πάντοτε κολάζεται η άθλια από τη δική της αρρωστημένη κατάσταση  έχοντας την πικρή μνήμη και την επώδυνη πανουργία των παθών της που την καίουν και την καταφλέγουν.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος επιβεβαιώνει παρόμοια ότι περισσότερο πάσχει και ντροπιάζεται η ψυχή με τις αμαρτίες της παρά το σώμα με τις ασθένειές του.

Για να θεραπευτεί ο άνθρωπος από τις ασθένειες που προκαλούν τα πάθη, για να απελευθερωθεί από την αφροσύνη που αυτά γεννούν και για να ανακουφιστεί από την οδύνη που προκαλούν, καθώς και για να προφυλαχτεί από αυτά είναι καταρχήν απαραίτητο να τα γνωρίσει καλά.


Αν δεν παρουσιάσουμε αρχικά τις ποικίλες μορφές μιας νόσου, αν δεν καταγράψουμε την προέλευση και τις αιτίες της δεν θα μπορέσουμε να εφαρμόσουμε στους ασθενείς την προσήκουσα θεραπευτική αγωγή ούτε να επιτρέψουμε στους υγιείς και καλώς έχοντες να διατηρηθούν σε κατάσταση ευεξίας γράφει ο Άγιος Κασσιανός"....

------------------------------------------------
JEAN CLAUDE LARCHET
Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ
Εισαγωγή στην ασκητική παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Τόμος Α΄, σελ.227-28
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ

**********

Ερμηνευτική προσέγγιση

Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί συνηθίσαμε δυστυχώς  να μιλάμε και να ακούμε αδιάφορα και βαρετά για πάθη και αμαρτίες. Κατάντησαν λέξεις ρουτίνας. Σαν να είναι κάτι που αφορά τον διπλανό μας και ποτέ εμάς. 

Οι μακράν της Εκκλησίας έχουν εξοβελίσει τις λέξεις αυτές από τη ζωή και το λεξιλόγιό τους. Όλα τα θεωρούν πλέον επιτρεπτά και θεμιτά κάτω από τον μανδύα μιας δαιμονοκίνητης ψευτοαγάπης.

Το μεγαλύτερο κατόρθωμα  του "μισόκαλου" είναι πως κατάφερε να πιστεύει ο κόσμος πως δεν υπάρχει ούτε αυτός ούτε οι αμαρτίες. "Κάνω όπως μου βγαίνει", "Έτσι μου αρέσει", "Ακολουθώ τον εαυτό μου" κ.ά. είναι συνήθεις, στερεότυπες εκφράσεις των "μοντέρνων "ανθρώπων" στις μέρες μας. Στην πραγματικότητα των ανθρώπων που αβασάνιστα υιοθετούν, αποδέχονται και βαφτίζουν τα πάθη τους ως απολύτως συμβατά με την αληθινή ζωή. Αλίμονο...

Κι όμως είναι σωτήριο να γνωρίζουμε ότι το Α και το Ω στον πνευματικό αγώνα για να αποκτήσουμε πραγματική ελευθερία και ψυχική υγεία είναι η θεραπεία των παθών μας. Πού γεννούν συγχύσεις, διασπάσεις και ταραχές.

Είναι κανόνας πως μόλις ένα πάθος εκδηλωθεί δεκάδες άλλα πάθη καραδοκούν για να μας προσβάλουν προξενώντας βλάβες στις ψυχές μας. Πολλαπλασιάζονται τότε τα πάθη, προξενούν ζωώδη οχλοβοή και αναστάτωση, κατά τους Πατέρες παρασύροντας την ψυχή σε κάθε είδους μανία με κίνδυνο, αφού λεηλατηθεί  η ψυχή να καταλήξει στην τρέλα.

Πόνο και οδύνη  προξενούν στην ψυχή τα πάθη, οι αθεράπευτες αρρώστιες του χαρακτήρα μας, όμοια με τους πόνους που προκαλούν οι σωματικές ασθένειες. Διότι, όπως αυτές ταλαιπωρούν το σώμα και θλίβουν τον άνθρωπο, το ίδιο και η ψυχή καταφλαίγεται από τις αμαρτωλές διαθέσεις και ενέργειες των ανθρώπων.

Πώς θεραπεύεται λοιπόν ο άνθρωπος;

Εν ολίγοις πρώτα πρώτα χρειάζεται να γνωρίσει καλά τα πάθη του.

Δεύτερον πρέπει να καταγράψει τις αιτίες και την προέλευσή τους.

Και τρίτον, αφού ειλικρινώς μετανοήσει, να ακολουθήσει τη θεραπευτική αγωγή της Εκκλησίας μας που θα του συστήσει οπωσδήποτε ο διακριτικός και πεπειραμένος πνευματικός του, εφόσον ο άνθρωπος είναι διατεθειμένος να ζει μέσα στο πλαίσιο της ορθόδοξης πνευματικής ζωής με συμμετοχή στα μυστήρια, με προσευχή, εγκράτεια, μετάνοια, αγάπη, ανάγνωση Αγίας Γραφής, μελέτη θεόπνευστων Πατέρων και φόβο Θεού. 
"Και τότε πάντα τα άλλα προστεθήσονται ημίν". Αμήν.